Головна » Прес-центр » Новини АМКУ
23.04.2013

ПРОТОКОЛ

круглого столу

«Щодо можливої монополізації ринку послуг поштового зв’язку,

у зв’язку із внесенням змін до Закону України «Про поштовий зв’язок»

 

23 квітня  2013  року                                10 год. 00 хв.                                                       м. Київ

 

Присутні:

від Антимонопольного комітету України:

1. Цушко Василь Петрович – Голова Комітету - головуючий;

2. Влад Федір Іванович –заступник Голови Комітету – державний уповноважений;

3. Бараш Микола Якович – державний уповноважений;

4. Смірнов Ігорь Володимирович – радник Голови Комітету;

5.  Абасов Віталій Акімович – директор Департаменту досліджень і розслідувань;

6. Балаба Антон Володимирович – начальник першого управління досліджень і розслідувань Департаменту досліджень і розслідувань;

7. Кратко Олеся Мирославівна – заступник начальника першого управління досліджень і розслідувань – начальник відділу ринків транспорту Департаменту досліджень і розслідувань;

8. Корницька Тетяна Сергіївна – головний експерт відділу ринків житлово-комунального господарства першого управління досліджень і розслідувань Департаменту досліджень і розслідувань.

 

від Міністерства інфраструктури України:

1. Когут Світлана Юріївна – головний спеціаліст відділу тарифної політики та моніторингу вартості послуг на транспорті Департаменту економіки та фінансів.

 

від Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері зв’язку та інформатизації:

1. Ієвлєва Тетяна Володимирівна – заступник директора Департаменту економічного аналізу - начальник відділу статистики;

2. Дідус Анатолій Сергійович – завідувач сектору поштового зв’язку Департаменту зв’язку;

3. Якубець Ігор Іванович – головний спеціаліст відділу правового забезпечення державного нагляду Департаменту правового забезпечення.

 

від Українського державного підприємства поштового зв’язку «Укрпошта»:

1. Плотнікова Оксана Миколаївна - генеральний директор УДППЗ «Укрпошта»;

2. Кальницький Руслан Володимирович - директор Юридичної компанії «Пруденс».

 

від суб’єктів господарювання:

1. Калашник Валентин Володимирович - президент Української асоціації директ маркетингу;

2. Павленко Юлія Петрівна - виконавчий директор Української асоціації директ маркетингу;

3. Катренко Алла Володимирівна - координатор проектів Української асоціації директ маркетингу;

4. Пасько Ганна Сергіївна - асистент відділу Української асоціації директ маркетингу;

6. Пєтухов Іван Михайлович - віце-президент Українського союзу промисловців і підприємців;

7. Дяченко Олександр Валерійович – начальник юридичного департаменту Української асоціації видавців періодичної преси;

8. Паньків Михайло Петрович - виконавчий директор СП «Росан» / «Міст Експрес»;

9. Коваль Ілона Іванівна - директор юридичного департаменту СП «Росан» / «Міст Експрес»;

10. Данільченко Олена Василівна - PR-менеджер ТОВ «Нова пошта»;

11. Холод Ірина Ананіївна - директор з маркетингу ТОВ «Нова пошта»;

12. Чумак Олександр Геннадійович – голова наглядової ради ТОВ «Укркур'єр»;

13. Трегубов Едуард Леонідович - голова робочої групи з питань антимонопольного законодавства Американської торгівельної палати в Україні;

14. Серебряков Павло Борисович - директор агентства передплати та доставки «Бліц-Преса»;

15. Даценко Михайло Валерійович - директор з питань інформації та роботи з членами організації Американсько-Української Ділової Ради.

 

В ході розгляду питань порядку денного учасниками круглого столу було обговорено, зокрема, наступне.

Головуючий заходу Цушко В.П. відкрив засідання круглого столу, зазначивши, що Міністерством інфраструктури України розроблений проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розвитку сфери поштового зв’язку», який, зокрема, розширює перелік виключних прав національного оператора поштового зв’язку УДППЗ «Укрпошта», що в свою чергу може призвести до монополізації ринку поштового зв’язку, недопущення інших суб’єктів господарювання на ринок та обмеження діяльності видавництв. Антимонопольним комітетом України був опрацьований зазначений проект Закону України та надані суттєві зауваження, а також запропоновано Міністерству інфраструктури України його доопрацювати.

Засідання круглого столу продовжилося доповіддю Балаби А. В., який  зазначив, що згідно з Законом України «Про Антимонопольний комітет України» основною метою діяльності Комітету є забезпечення державного захисту конкуренції у підприємницькій діяльності. Адвокатування конкуренції Комітетом здійснюється, зокрема, згідно з статтею 20 Закону України «Про Антимонопольний комітет України» шляхом аналізу проектів нормативно-правових актів, положення яких можуть впливати на конкуренцію.

При цьому, Антимонопольний комітет України погоджує лише ті проекти нормативно-правових актів, положення яких не призведуть до обмеження, усунення, спотворення або недопущення конкуренції на ринку.

Антимонопольним комітетом України розглядався розроблений Міністерством інфраструктури України проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розвитку сфери поштового зв’язку» до якого надані такі зауваження.

Розробником законопроекту пропонується внести зміни до статті 15 Закону України «Про поштовий зв’язок», якою визначено особливості діяльності національного оператора поштового зв’язку та запропоновано розширити виключні повноваження національного оператора поштового зв’язку (УДППЗ «Укрпошта»), а саме на:

- пересилання  простих  листів масою  до  50 грамів та простих поштових  карток;

- пересилання письмових повідомлень та документів масою до 50 грамів, які не вкладені у поштовий конверт;

- доставку адресатам реєстрованих листів масою до 50 грамів;

- пересилання реєстрованих листів, якщо обов'язковість направлення їх адресату встановлена законодавством;

- доставку друкованих періодичних видань.

На сьогодні, послуги, які пропонується закріпити за національним оператором як його виключні повноваження, надаються багатьма операторами поштового зв’язку, що працюють в Україні.

При цьому, Комітетом встановлено, що забезпечення зазначених виключних повноважень національного поштового оператору буде здійснюватися шляхом запровадження адміністративної відповідальності (внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення) та прямої заборони, встановленої проектом Закону України «Про поштовий зв’язок».

Отже, розширення переліку виключних прав національного оператора на інші види письмової кореспонденції може призвести до негативних наслідків, а саме:

- недопущення інших суб’єктів господарювання – операторів поштового зв’язку на ринок надання послуг поштового зв’язку у сфері пересилання письмової кореспонденції;

- обмеження діяльності видавництв, які користуються послугами пересилання та доставки друкованих видань, що надаються іншим суб’єктам господарювання.

Водночас, внесення таких змін порушують принципи розвитку послуг поштового зв’язку на території України та не відповідають поштовій Директиві Європейського Союзу, відповідно до якої  передбачається повне відкриття поштового ринку для конкуренції усіма державами-членами.

Таким чином, запропоновані законопроектом зміни можуть створити умови до повного усунення конкуренції на ринках надання послуг поштового зв’язку.

Зміни до статті 23 Закону України «Про поштовий зв’язок» також можуть призвести до встановлення монопольного становища національного оператора поштового зв’язку та недопущення конкуренції на ринку поштових відправлень. Зокрема, згідно з запропонованими законопроектом змінами, «працівники національного оператора, які здійснюють доставку письмової кореспонденції, друкованих періодичних видань та повідомлень про надходження реєстрованих поштових відправлень, мають виключне право на вкладення поштових відправлень до абонентських поштових шаф (абонентських поштових скриньок)».

Також, антиконкурентними є запропоновані розробником проекту Закону зміни до  статті 233 Митного кодексу України «Загальні правила переміщення (пересилання) міжнародних поштових та експрес-відправлень через митний кордон України» згідно з якою, місця міжнародного поштового обміну визначатимуться виключно національним оператором поштового зв’язку, а не операторами поштового зв’язку, як це передбачено в діючій редакції статті 233 Митного кодексу України.

За таких умов, Антимонопольним комітетом України не було погоджено запропоновані Міністерством інфраструктури України зміни до Закону України «Про поштовий зв’язок» та запропоновано розробнику цього проекту його доопрацювати з метою недопущення будь-якого обмеження конкуренції на ринку.

Представник Міністерства інфраструктури України (Мініфраструктури) Когут С.Ю. зазначила, що в цілому ідею цього законопроекту Мініфраструктури підтримує, на сьогодні він доопрацьовується з врахуванням зауважень, які були надані органами виконавчої влади.

Представник Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері зв’язку та інформатизації (НКРЗІ) Ієвлєва Т.В. підтримала позицію Антимонопольного комітету України та зазначила, що до проекту Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розвитку сфери поштового зв’язку» НКРЗІ були надані зауваження щодо:

- визначення нових термінів в Законі України «Про поштовий зв’язок»;

- повноважень НКРЗІ, як регулятора;

- пересилання та доставки письмових повідомлень та документів (листів) масою до 50 грамів;

- вкладення поштових відправлень до абонентських поштових шаф (абонентських поштових скриньок);

- застосування адміністративних санкцій;

- надання в користування приміщень строком не менше 49 років;

- визначення місць міжнародного поштового обміну.

НКРЗІ вважає, що внесення змін до зазначеного законопроекту можуть призвести до посилення монополізації на ринку поштового зв’язку, погіршення якості послуг, завищення вартості послуг та ущемлення прав споживачів. Враховуючи наведене, законопроект потребує суттєвого доопрацювання.

Представник УДППЗ «Укрпошта» Кальницький Р.В. зазначив, що УДППЗ «Укрпошта» за відкрите обговорення проблемних питань, які виникли у зв’язку із внесенням змін до Закону України «Про поштовий зв’язок». Вже було проведено декілька круглих столів, на яких обговорювались зауваження до законопроекту «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розвитку сфери поштового зв’язку».

Під час розробки зазначеного законопроекту були враховані Європейські директиви по поштовому зв’язку, а також залучені міжнародні консультанти.

Представником  УДППЗ «Укрпошта» Плотніковою О.М. було зазначено, що протягом місяця законопроект буду доопрацьований та надісланий всім зацікавленим органам виконавчої влади на погодження. На сьогодні УДППЗ «Укрпошта» та НКРЗІ дійшли згоди щодо необхідності регулювання ринку поштового зв’язку з урахуванням Європейських директив по поштовому зв’язку.

Представник Української асоціації директ маркетингу Калашник В.В. зазначив, що за останні  2-4 роки на ринку поштового зв’язку з’явилась конкуренція, приблизно 65% посилок та приблизно 50% письмової кореспонденції пересилається різними операторами поштового зв’язку. Доля національного оператора поштового зв’язку в цих напрямках знижується, при цьому в грошових одиницях УДППЗ «Укрпошта» нічого не втрачає. Надання УДППЗ «Укрпошта» додаткових виключних прав призведе до того, що з ринку будуть усунуті інші оператори поштового зв’язку.

Представник СП «Росан» Коваль І.І., зокрема, зазначила, що після того, як на офіційному Інтернет сайті Міністерства інфраструктури України (Мінінфраструктури) було опубліковано проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розвитку сфери поштового зв’язку» оператори поштового зв’язку звернулися до Мінінфраструктури з письмовими пропозиціями до зазначеного проекту. На сьогодні, відповіді від Мінінфраструктури на свої пропозиції оператори поштового зв’язку не отримали.

Представник Української асоціації видавців періодичної преси Дяченко О.В., зазначив, що зазначений законопроект призведе до монополізації доставки друкованих періодичних видань. Оскільки розробник законопроекту вважає, що національний оператор несе збитки, Українська асоціація видавців періодичної преси просить розробників законопроекту опублікувати інформацію щодо системи доставки періодичних видань за передплатою для того, щоб зрозуміти, що саме заважає національному оператору бути конкурентноспроможнім та які недоліки в законодавстві заважають ефективно працювати. Отже, при розробці зазначеного законопроекту повинна враховуватися позиція усіх операторів поштового зв’язку.

Підводячи підсумки круглого столу, головуючий заходу Цушко В.П. наголосив, що  проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розвитку сфери поштового зв’язку» потребує доопрацювання з урахуванням зобов’язань щодо адаптації та гармонізації законодавства України до Європейського законодавства, а також Директив ЄС.

За результатами обговорення питань порядку денного учасники круглого столу

прийняли рішення:

1. Підтримати позицію Антимонопольного комітету України щодо необґрунтованості та недоцільності монополізації ринку поштового зв’язку та усунення конкуренції на цьому ринку які передбачаються запропонованим проектом Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розвитку сфери поштового зв’язку», розробленим Мінінфраструктури.

2. Міністерству інфраструктури України звернути увагу на можливу монополізацію ринку поштового зв’язку та відповідні негативні наслідки для ринку у разі прийняття Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розвитку сфери поштового зв’язку».

3. Міністерству інфраструктури України разом з Українським державним підприємством поштового зв’язку «Укрпошта» доопрацювати проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розвитку сфери поштового зв’язку» шляхом виключення положень, які можуть призвести до монополізації ринку поштового зв’язку або усунення конкуренції на цьому ринку.

4. Операторам поштового зв’язку та зацікавленим особам при опублікуванні доопрацьованого проекту Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розвитку сфери поштового зв’язку» надати до Антимонопольного комітету України пропозиції щодо забезпечення конкуренції на ринку поштового зв’язку.

 

Головуючий                                                                                             В. ЦУШКО

 

Секретар засідання                                                                                   Т. Корницька

Відкриті дані  |  Мапа сайту  |  Файловий архів  |  Фотогалерея
Цей сайт створено за фінансування ЄС. Розробник: Корпорація Софтлайн (Україна)
© Антимонопольний комітет України