Головна » Прес-центр » Новини
11.11.2019
КИЇВСЬКУ МІСЬКУ РАДУ ЗОБОВ'ЯЗАНО ПРОВОДИТИ ПРОЗОРИЙ (ВІДКРИТИЙ) КОНКУРСНИЙ ВІДБІР НАДАВАЧІВ ОХОРОННИХ ПОСЛУГ ЩОДО ОБ'ЄКТІВ КОМУНАЛЬНОЇ ВЛАСНОСТІ ТЕРИТОРІАЛЬНОЇ ГРОМАДИ М. КИЄВА

Київським обласним територіальним відділенням Антимонопольного комітету України на виконання доручень Антимонопольного комітету України проводилось дослідження стосовно дотримання органами місцевого самоврядування, їх виконавчими органами та муніципальним вартами (муніципальними охоронними підприємствами) законодавства про захист економічної конкуренції на ринку охоронних послуг у територіальних межах м. Києва та Київської області.

За результатами проведеного дослідження Відділенням встановлено, що ринок охоронних послуг у м. Києві є конкурентним. При цьому, всі суб’єкти господарювання, які мають ліцензії на провадження охоронної діяльності, є конкурентами на цьому ринку, оскільки жодним нормативно-правовим актом не встановлено обмежень надання охоронних послуг залежно від того чи належить об’єкт охорони до комунальної чи приватної власності.

Проте, рішенням Київської міської ради від 20.12.2018 № 532/6583 «Про деякі    заходи щодо охорони та збереження майна комунальної власності територіальної громади  м. Києва» на ринку охоронних послуг у м. Києві було створено привілейоване становище для КП «Муніципальна охорона» шляхом надання йому виключного (ексклюзивного) права на надання охоронних послуг щодо певного ряду об’єктів комунальної власності територіальної громади м. Києва на договірних засадах.

При цьому, вказане рішення Київської міської ради не містить жодних згадувань про можливість надання іншими суб’єктами господарювання (крім КП «Муніципальна охорона») охоронних послуг щодо таких об’єктів.

Крім того, частина витрат КП «Муніципальна охорона» покривається за рахунок бюджету м. Києва, що надає вказаному суб’єкту господарювання переваги порівняно з конкурентами, які не мають такого фінансування.

Також, за результатами проведених опитувань Відділенням встановлено, що до моменту прийняття Київською міською радою вказаного рішення та затвердження розпорядженнями Апарату ВО КМР (КМДА) від 04.03.2019 № 361, від 07.06.2019 № 1043 та від 30.07.2019 № 1343 адресного переліку об'єктів, які підпадають під дію згаданого рішення Київської міської ради, в абсолютній більшості випадків охорона таких об’єктів у період 2017-2018 років здійснювалась за рахунок загального або спеціального фонду балансоутримувачів цих об’єктів, а кошти з бюджету м. Києва на вказані потреби не надавались. При цьому, охорона цих обєктів здійснювалась, зокрема, на підставі результатів проведення відповідних процедур публічних закупівель.

Однак, після затвердження такого адресного переліку жодні процедури публічних закупівель охоронних послуг щодо об’єктів, включених до цього адресного переліку, не проводились, що також додатково підтверджено інформацією Апарату ВО КМР (КМДА).

При цьому, опитані Відділенням конкуренти КП «Муніципальна охорона» повідомили, що вони (або інші суб’єкти господарювання, пов’язані з ним відносинами контролю) раніше вже брали участь у процедурах публічних закупівель охоронних послуг щодо об’єктів комунальної власності територіальної громади м. Києва та в подальшому брали б участь у таких закупівлях за умови їх проведення.

Крім того, необхідно звернути увагу на те, що з огляду на обмеження бюджетного фінансування на потреби в охороні балансоутримувачів об’єктів, включених до вищевказаного адресного переліку, вартість надання охоронних послуг є одним із визначальних критеріїв під час обрання ними надавача таких послуг.

Відсутність конкурентних умов відбору суб’єктів господарювання, що надають охоронні послуги у межах м. Києва, призводить до негативних наслідків для конкуренції на цьому ринку, зокрема, для тих суб’єктів господарювання, які мають необхідні ліцензії для провадження охоронної діяльності та, відповідно, є конкурентами на зазначеному ринку, але обмежені у доступі до певного переліку споживачів (об’єктів для охорони).

За результатами розгляду справи № 71/60/76-рп/к.19 такі дії Київської міської ради кваліфіковано як порушення, передбачене пунктом 3 статті 50 та абзацом сьомим частини другої статті 15 Закону України «Про захист економічної конкуренції» (антиконкурентні дії органу місцевого самоврядування).

Київську міську раду зобов’язано у місячний строк з дня отримання цього рішення припинити вищевказане порушення, шляхом внесення змін до пункту 2.2 рішення Київської міської ради від 20.12.2018 № 532/6583 «Про деякі заходи щодо охорони та збереження майна комунальної власності територіальної громади м. Києва» в частині визначення надавачів охоронних послуг щодо об’єктів комунальної власності територіальної громади м. Києва на підставі проведення прозорого (відкритого) конкурсного відбору (конкурс, тендер тощо).

 

Крім того, Апарат ВО КМР (КМДА) повідомив Відділенню, що на виконання пункту 5 вказаного рішення Київської міської ради з метою розробки відповідного технічного завдання та проекту договору, типової документації з технічними вимогами для замовників охорони об'єктів комунальної власності для проведення процедур публічних закупівель, визначених чинним законодавством України, наказом керівника Апарату ВО КМР (КМДА) від 26.02.2019 № 23 створено постійно діючу робочу групу з питань розробки технічної документації, необхідної для проведення процедур публічних закупівель охоронних послуг щодо об’єктів комунальної власності, а також затверджено склад такої робочої групи.

При цьому, відповідно до пункту 2 наказу керівника Апарату ВО КМР (КМДА)               від 26.02.2019 № 23 учасники зазначеної робочої групи повинні забезпечити не тільки розробку технічної документації для проведенням процедур публічних закупівель охоронних послуг щодо об’єктів комунальної власності територіальної громади м. Києва, але й подальший контроль за її виконання.

Разом з тим, крім представників Апарату ВО КМР (КМДА) та виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) до складу зазначеної робочої групи було включено виконувача обов’язків директора КП «Муніципальна охорона».

Членство у зазначеній робочій групі з питань розробки [та подальшого контролю               за виконанням] технічної документації, необхідної для проведення процедур публічних закупівель охоронних послуг щодо об’єктів комунальної власності, не повинно створювати конфлікт між інтересами замовника та учасника чи між інтересами учасників процедури закупівлі, наявність якого може вплинути на об’єктивність і неупередженість прийняття рішень щодо вибору переможця такої процедури закупівлі. Учасники такої робочої групи            під час організації та проведення процедур закупівель повинні забезпечити об’єктивність та неупередженість під час процесу організації та проведення процедур закупівлі.

Включення представника потенційного учасника процедур публічних закупівель   до складу робочої групи з питань розробки [та подальшого контролю за виконанням] технічної документації, необхідної для проведення таких закупівель, може призвести                 до негативних наслідків для конкуренції на відповідному ринку, зокрема, для інших потенційних учасників вказаних процедур публічних закупівель, які не мають своїх представників у складі зазначеної робочої групи.

Таким чином, дії Апарату ВО КМР (КМДА), які полягають у включенні наказом  від 26.02.2019 № 23 представника потенційного учасника процедур публічних закупівель охоронних послуг щодо об’єктів комунальної власності територіальної громади м. Києва (виконувача обов’язків директора КП «Муніципальна охорона) до складу робочої групи                 з питань розробки [та подальшого контролю за виконанням] технічної документації, необхідної для проведення таких процедур публічних закупівель, містять ознаки порушення, передбаченого частиною першою статті 15 Закону України «Про захист економічної конкуренції», у вигляді антиконкурентних дій органу місцевого самоврядування (органу державної виконавчої влади), які можуть призвести до спотворення конкуренції на ринку охоронних послуг у територіальних межах м. Києва.

З огляду на зазначене, адміністративна колегія Відділення надала Апарату ВО КМР (КМДА) обов’язкові для розгляду рекомендації протягом 10 календарних днів з дня отримання цих рекомендацій вжити заходів для припинення дій, які містять ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції, усунення причин виникнення цього порушення і умов, що йому сприяють, шляхом виключення представника потенційного учасника процедур публічних закупівель охоронних послуг щодо об’єктів комунальної власності територіальної громади м. Києва зі складу робочої групи з питань розробки [та подальшого контролю за виконанням] технічної документації, необхідної для проведення таких процедур публічних закупівель.

 

Консультаційний центр  |  Фотогалерея  |  Мапа сайту  |  Файловий архів
Цей сайт створено за фінансування ЄС. Розробник: Корпорація Софтлайн (Україна)
© Київське обласне територіальне відділення Антимонопольного комітету України